Alt hvad du skal vide om foreningens fibernet

Alle lejligheder i foreningen er koblet på foreningens datanetværk, hvorigennem der er adgang til 300/300 Mbit fiberinternet via internetleverandøren Wizer.

Nedenfor har vi samlet svarene på en række af de oftest stillede spørgsmål vedrørende foreningens internet. Derudover kan du også finde hjælp på Wizers egne support-sider.

Hvordan kobler jeg mig på internettet?
Du kan koble din computer på nettet blot ved at forbinde den til lejlighedens netværksstik med et netværkskabel. Ofte vil det dog være en fordel i stedet at tilslutte en trådløs router til netværksstikket, og oprette et trådløst netværk i din lejlighed. Wizer sælger routerne på deres egen webshop, men enhver router bør i teorien fungere fint.

Hvad er der af sikkerhed?
Foreningens netværk er sikret med en firewall. Det anbefales dog altid at have en lokal firewall og opdateret antivirus på computere tilsluttet internettet.

Kan man få en statisk IP-adresse?
Ja, en statisk IP-adresse koster 48,- /måned og bestilles ved at kontakte Wizer på tlf. 71 99 22 30 eller kundeservice@wizer.dk.
Statisk IP leveres som 1:1 IP mapping til en lokal IP adresse. Trafik routes udenom foreningens firewall, så der ikke bliver blokeret for nogle porte.
Velegnet hvis du har brug for egen server eller open NAT i online-spil.

Kan jeg få åbnet bestemte porte i foreningens firewall?
Nej, men hvis du tilkøber en statisk IP-adresse vil din forbindelse blive ledt uden om firewall’en.

Er der telefoni inkluderet i abonnementet?
Nej, men du kan frit oprette et ip-telefoni-abonnement hos en af de mange udbydere som findes på markedet. Fx mifon.dk eller viptel.dk.

Er der TV inkluderet i abonnementet?
Nej, forbindelsen fra Wizer er udelukkende en internetforbindelse, men du har selvfølgelig mulighed for at tegne abonnement på diverse online streaming-tjenester såsom Netflix, HBO Nordic, ViaPlay etc. Ønsker du en traditionel tv-pakke via internetforbindelsen, kan du overveje et produkt som Telia TV.
Alternativt er der YouSee-kabeltv-stik i alle lejligheder, eller mulighed for at modtage tv via en digital antenne (Boxer TV).

Hvad koster det, og hvordan betaler jeg?
Internetabonnementet er 69,- /md. som betales kvartalsvis over fællesudgifterne.
Abonnementet er obligatorisk for alle lejligheder, uanset om internetforbindelsen benyttes eller ej.

Hvad gør jeg hvis jeg har spørgsmål eller tekniske problemer?
Alle henvendelser vedrørende fibernettet bedes rettet direkte til Wizer på tlf. 71 99 22 30 eller kundeservice@wizer.dk.

Alle lejligheder i foreningen er koblet på foreningens datanetværk, hvorigennem der er adgang til 300/300 Mbit fiberinternet via internetleverandøren Wizer.

Nedenfor har vi samlet svarene på en række af de oftest stillede spørgsmål vedrørende foreningens internet. Derudover kan du også finde hjælp på Wizers egne support-side.

Hvordan kobler jeg mig på internettet?
Du kan koble din computer på nettet blot ved at forbinde den til lejlighedens netværksstik med et netværkskabel. Ofte vil det dog være en fordel i stedet at tilslutte en trådløs router til netværksstikket, og oprette et trådløst netværk i din lejlighed. Wizer sælger routerne på deres egen webshop, men enhver router bør i teorien fungere fint.

Hvad er der af sikkerhed?
Foreningens netværk er sikret med en firewall. Det anbefales dog altid at have en lokal firewall og opdateret antivirus på computere tilsluttet internettet.

Kan man få en statisk IP-adresse?
Ja, en statisk IP-adresse koster 48,- /måned og bestilles ved at kontakte Wizer på tlf. 71 99 22 30 eller kundeservice@wizer.dk.
Statisk IP leveres som 1:1 IP mapping til en lokal IP adresse. Trafik routes udenom foreningens firewall, så der ikke bliver blokeret for nogle porte.
Velegnet hvis du har brug for egen server eller open NAT i online-spil.

Kan jeg få åbnet bestemte porte i foreningens firewall?
Nej, men hvis du tilkøber en statisk IP-adresse vil din forbindelse blive ledt uden om firewall’en.

Er der telefoni inkluderet i abonnementet?
Nej, men du kan frit oprette et ip-telefoni-abonnement hos en af de mange udbydere som findes på markedet. Fx mifon.dk eller viptel.dk.

Er der TV inkluderet i abonnementet?
Nej, forbindelsen fra Wizer er udelukkende en internetforbindelse, men du har selvfølgelig mulighed for at tegne abonnement på diverse online streaming-tjenester såsom Netflix, HBO Nordic, ViaPlay etc. Ønsker du en traditionel tv-pakke via internetforbindelsen, kan du overveje et produkt som Telia TV.
Alternativt er der YouSee-kabeltv-stik i alle lejligheder, eller mulighed for at modtage tv via en digital antenne (Boxer TV).

Hvad koster det, og hvordan betaler jeg?
Internetabonnementet er 69,- /md. som betales kvartalsvis over fællesudgifterne.
Abonnementet er obligatorisk for alle lejligheder, uanset om internetforbindelsen benyttes eller ej.

Hvad gør jeg hvis jeg har spørgsmål eller tekniske problemer?
Du kan se driftstatus på Wizers egen hjemmeside. Alle henvendelser vedrørende fibernettet bedes rettet direkte til Wizer på tlf. 71 99 22 30 eller kundeservice@wizer.dk.